Beter lezen

"Search" notes vorig academiejaar

Fris je geheugen op waar nodig:

  • Zoeken
    • deep web
    • filter bubble
    • efficiënt zoekmachines gebruiken (zoekoperatoren, alternatieve zoekmachines)
    • zoeken in de toekomst
    • ...
  • Intro databanken

Mini-brainstorm

Osterhammel, Jürgen. 2014. The Transformation of the World: A Global History of the Nineteenth Century. Translated by Patrick Camiller. Translated by Patrick Camiller. edition. Princeton: Princeton University Press.

  • 919 pg + 97 pg notes; TOC = 4 pg
  • We hebben enkel de informatie over Oost-Azië nodig. 
  • Hoe zou je dit boek lezen in functie van een paper die je in het tweede semester zou schrijven?

prewriting =

interactive reading + effective note taking

READING = search

  • lezen is een even complexe activiteit als schrijven

soorten/niveau's lezen

  • verkennend (inspectional", prereading, skimming)
  • analytisch (chewing and digesting)
  • synoptisch (comparative)

verkennend lezen

  • doel: uitmaken of het boek een kandidaat is voor analytisch lezen
  • skill: kunnen lezen met verschillende snelheden, en kunnen uitmaken wanneer welke snelheid toepasselijk is
  • dit is het soort lezen dat je doet bij het begin van je onderzoek en telkens wanneer je een nieuwe bron tegen komt
  • elementaire info uithalen:
    • bekijk titelpagina en voorwoord, ondertitels, plaats het in de juiste categorie (onderverdeling op voorhand maken)
    • skim intro (en conclusie)
      • wat is het hoofdidee
      • welk soort kennis wil de auteur doorgeven?
    • inhoudsopgave bestuderen zoals een kaart
    • check de index, daarmee kan je inschatten welke topics aan bod komen
    • lees de publisher’s bulb
    • kijk naar de centrale hoofdstukken en lees de inleidende paragrafen
    • blader erdoor, lees hier en daar een paragraaf, zeker de laatste pagina’s
    • bevat het boek info dat je verder wil uitspitten?
    • wil je het lezen?

analytisch lezen, diep lezen

link met OPO Close Reading

“The kind of deep reading that a sequence of printed pages promotes is valuable not just for the knowledge we acquire from the author’s words but for the intellectual vibrations these words set off within our own minds. In the quiet spaces opened up by the sustained, undistracted reading of a book, or by any other act of contemplation, for that matter, we make our own associations, draw our own inferences and analogies, foster our own ideas.”

Thanks to the ubiquity of text on the Internet, not to mention the popularity of text-messaging on cell phones, we may well be reading more today than we did in the 1970s or 1980s, when television was our medium of choice. But it’s a different kind of reading, and behind it lies a different kind of thinking—perhaps even a new sense of the self. “We are not only what we read,” says Maryanne Wolf, a developmental psychologist at Tufts University and the author of Proust and the Squid: The Story and Science of the Reading Brain. “We are how we read.

Wolf worries that the style of reading promoted by the Net, a style that puts “efficiency” and “immediacy” above all else, may be weakening our capacity for the kind of deep reading that emerged when an earlier technology, the printing press, made long and complex works of prose commonplace. When we read online, she says, we tend to become “mere decoders of information.” Our ability to interpret text, to make the rich mental connections that form when we read deeply and without distraction, remains largely disengaged.

In The Citation Project, Sandra Jamieson and Rebecca Moore Howard examine citation practices in papers written in introductory writing courses. In their essay “Sentence-Mining: Uncovering the Amount of Reading and Writing Comprehension in College Writers’ Researched Writing,” the research data set includes papers from 174 students from 16 colleges across the U.S., which contain 17,600 written lines or 800 pages, 930 sources, and 1,911 references.

Its key finding is worth noting: “The majority, 46 percent of the students’ 1,911 citations, come from page 1 of the source.”

At first glance, these figures may cause dismay; however, this dismay can be qualified: students are consulting sources and not making up things out of thin air; by reading pages one, two, three, and four, and not much beyond, they are probably picking up the central ideas or arguments of the source text in the first few pages. And it makes sense: usually, these pages have keywords, abstracts, theses, forecasting statements.

But what cannot be glossed over is that they are reading on the prowl, looking eagerly for specific things to use; they want to find a polished idea, a gem of a thought, a ready made argument, a neatly framed issue, a syntactically effective sentence, a stylistically rendered idea. In short, a utilitarian approach shapes reading on the prowl: search, find, use. What they don’t seem to be doing is “radial reading”.

  • Kleinfeld, Elizabeth. n.d. “Students & Digital Sources.” Accessed March 14, 2016. http://www2.bgsu.edu/departments/english/cconline/ethicsspecialissue/Kleinfeld/students-and-digital-sources.html.
    • de bronnen die de studenten hadden gebruikt waren doorgaans zeer kort, 49% telde vijf pagina's of minder
    • 96% van de verwijzingen werkte slechts met twee of minder zinnen uit de bron

analytisch lezen fase 1

  • classificeer het boek volgens soort en onderwerp
  • formuleer kort waar het over gaat
  • som de belangrijkste delen op
  • benoem de problemen die de auteur wil oplossen

analytisch lezen fase 2

  • vind de belangrijkste concepten
  • markeer de belangrijkste zinnen
  • vind de basisargumentatie
  • welke problemen heeft de auteur kunnen oplossen?

  • Werk de leesfiche helemaal uit

synoptisch lezen

  • eerst alle bronnen op je lijst skimmen
  • dan bepalen welke aan welke snelheid moeten gelezen worden en bij welk onderdeel van je project ze horen
  • belangrijkste punt is dat bij dit soort lezen de boeken jouw belang dienen, je leest ze voor jouw project
  • analyseer de discussie

Noteren

Je verzamelt geen bronnen, je verzamelt nota's.

zotero

De perfecte leesfiche

Wat komt er in

  • bibliografische info
  • parafrase (hoofdidee): parafraseer je bron terwijl je die zit te lezen, is beter dan kopiëren
    • kopiëren is eigenlijk een vorm van luiheid, denken uitstellen
    • laat je toe je ideëen te mixen met die van de bron
    • de leesfiche is dan niet alleen een record van een bron maar ook waarom die bron van belang is voor je onderzoek
    • het is al een stap in het schrijven van een draft; eigenlijk begin je al met schrijven
  • wat voor soort boek is het
  • wat is de structurele orde van het boek (toc)
  • welke theorie/methodologie wordt er gebruikt
  • primaire bronnen gebruikt?
  • opslaan besproken topics
  • meta: related, labels, categorie
  • waarvoor te gebruiken (onderdeel jouw toc)
  • analyse en commentaar
  • bruikbare citaten: duidelijk onderscheid maken in je fiche tussen verbatim kopies en eigen nota's (plagiaat vermijden); verschillende velden (twee aparte annotaties in zotero?)

With a useful set of citable notes, you can insert the "particulars, concretes and details" to support the "generalizations, abstractions and theories" of your dissertation.

(Single, Peg Boyle, and Richard M. Reis. 2009. Demystifying Dissertation Writing: A Streamlined Process from Choice of Topic to Final Text. 9.1.2009 edition. Sterling, Va: Stylus Publishing. p79)

Wanneer schrijf je die

  • soorten:
    • stand-alone (id, snippets)
    • leesfiches
    • notas gekoppeld aan leesfiches
  • na eerste skim of direct?
  • highlight, codeer, annoteer, scan

Voorbeeld-sjablonen

Oefeningen