Oefeningen mdgjs18

Het lijstje van alle wekelijkse opdrachten. Info óver de individuele oefeningen gaven we in de inleidende sessie.

Wat niet op het lab te lezen is bestaat niet.

20180213

  • Bekijk voorbeelden van individuele oefeningen in het archief.
  • Zoek een onderzoeksthema waarrond je de komende weken wil werken.
  • Leer Markdown kennen.

20180220

  • Vanaf nu alle posts op het lab in Markdown schrijven. (.md bestand in bijlage toevoegen).
  • Bepaal wat jouw ideale leesfiche is. Maak er eentje.
  • Lees deze blogpost en formuleer je bedenkingen daarbij in de contekst van de sessie 'beter lezen' op het lab: Standaert, Nicolas. 2017. “Meer tijd om minder te lezen: acht leestips.” KU Leuven blogt (blog). May 18, 2017. https://kuleuvenblogt.be/2017/05/18/meer-tijd-om-minder-te-lezen-acht-leestips/.

20180227

  1. Zoek open access academische tijdschrijften of andere publicaties in het vakgebied van Japanse studies. Hoe zit het met de auteursrechten op die publicaties?
  2. Skim: Caulfield, Mike. 2017. Web Literacy for Student Fact-Checkers. https://webliteracy.pressbooks.com/. Maak voor jezelf een basis-leesfiche aan.
  3. Fact-check één van onderstaande artikels:

20180306

  • Je hebt een afgebakend onderzoeksthema, juist? Tijd voor trefwoorden. Maak een blogbericht met al de trefwoorden die je op dit moment hebt, ook de Japanse. Leg kort uit hoe je die hebt bepaald. (Pas dit bericht aan in de loop van je onderzoek indien er trefwoorden bijkomen.)
  • Ga met die trefwoorden aan de slag in de databanken
    • Doorzoek JSTOR (of een andere databank) via LIMO en rechtstreeks. Is er een verschil qua resultaten?
    • Gebruik CiNii. Wat vind je van de interface, hoe ga je best te werk om de resultaten te skimmen, hoe ga je bronnen opslaan?
    • Beschrijf het globaal resultaat van je zoekwerk in alle databanken. Lijkt je onderwerp op deze basis schrijfbaar?

20180313

  • Oefening in zelfredzaamheid: installeer pandoc op het platform dat je gebruikt. Indien installatie niet mogelijk is (op chromebook bijvoorbeeld) kan je dan online met pandoc aan de slag?
  • Gebruik pandoc om je wiki-artikel (OPO Geschiedenis van Japan) om te zetten naar markdown en genereer daaruit een academisch ogende pdf. Beschrijf de caveats en de oplossingen die je hebt gevonden.
  • Verwijs correct naar twee Japanse bronnen (een monografie en een artikel).

20180320

  • Schrijf de inleiding van je geannoteerde bibliografie. Voorlopig zonder verwijzing naar theorie/methodologie. Zorg dat de andere vereiste elementen wel aanwezig zijn.

20180327

  • Vul de inleiding van je geannoteerde bibliografie aan met de theoretische invalshoek die je zou gebruiken.
  • Of, indien je daar nog niet aan toe bent, detecteer en beschrijf een theoretische invalshoek gebruikt in één van je bronnen of in een artikel uit de reader 'Close reading'.

20180417

Kies twee oefeningen uit de lijst:

  • Welke data over onderwijs en Japan vind je op databank.worldbank.org, data.go.jp en e-stat.go.jp? Vergelijk ook het functioneren van de drie resources: in welke formaten kan je downloaden, hoe intuïtief is de navigatie ...
  • vergelijk deze chrome scraping extensies
  • schraap de lijst met bekende studenten van de Shōka sonjuku wikipagina - met een google spreadsheet functie
  • schraap uit het programmaboek een tabel met de titels van alle OPO's, de link naar de individuele pagina van elke OPO en het aantal studiepunten
  • schraap een lijst met alle nieuwe lemmata (+ hun urls) uit het Japans-Nederlands woordenboek
  • schraap een lijst van het lab met unieke gebruikersnamen, de url van hun profielpagina en het moment waarop ze laatst ingelogd hebben (vermeld alleen de gebruikers die een waarde in de laatste kolom hebben)__
  • schraap de lijst van de laatste 60 winnaars van de Naoki literaire prijs, met hun namen, de titel van het bekroonde werk en het jaar waarin werd gewonnen. Exporteer in XML-formaat.