
Methodologie en digitale geletterdheid Japanse Studies
Inhoud en doelstelling
Dit opleidingsonderdeel focust in de eerste plaats op generieke vaardigheden op het vlak van informatiebeheer. Hierbij gaat het zowel om praktische ict-vaardigheden als om de attitudes die een kenniswerker in de huidige informatiesamenleving nodig heeft. Het is de bedoeling de verwerving van deze vaardigheden te faciliteren en te begeleiden via de introductie van instrumenten, literatuur, gestructureerde presentaties en opdrachten.
Ten tweede wordt beoogd om een aantal specifiek wetenschappelijke basisvaardigheden intensief te laten oefenen, vaardigheden die de student in staat moeten stellen om zelfstandig wetenschappelijke (secundaire) literatuur van de japanologie te kunnen zoeken, beoordelen, herstructureren en publiceren.
Ten derde is het de bedoeling de student actief te confronteren met wetenschap(sfilosofie) en hem zodoende te helpen bij het verwerven van inzicht in nut en aanwending van theorie/methodologie.
Agenda
Zoeken
- 2018-02-20 Beter lezen ("prewriting")
- 2018-02-27 Bronnen beoordelen ("crap detection")
- 2018-03-06 Werken met Japanse databanken
Schrijven
- 2018-03-13 Duurzaam auteurschap | Consistent refereren
- 2018-03-20 De bachelorpaper: formaat, onderdelen, beoordelingscriteria
- 2018-03-27 Theorie en methodologie, academisch schrijven
Omgaan met data
- 2018-04-17 Webscraping
- 2018-04-24 Tekstanalyse
- 2018-05-08 Datavisualisatie
-
2018-05-15 Feedback individuele oefening
-
2018-05-22 Afsluitende discussie rond digitale geletterdheid